Monday, July 12, 2010

Perkembangan Sistem Pengangkutan dan Perhubungan

British memerlukan sistem pengangkutan dan perhubungan yang cekap dan pantas
- tujuan untuk membawa hasil ekonomi terutama bijih timah dan getah ke pelabuhan untuk dieksport
- pengangkutan seperti landasan kereta api dan jalan raya
- perhubungan seperti perkhidmatan pos, telegraf dan telefon

a) Perkembangan Landasan Kereta api
- perkhidmatan kereta api diperkenalkan di Tanah Melayu akhir kurun ke-19
- terdapat tiga fasa perkembangan;

Fasa Pertama (1885-1896)
- dibina untuk keperluan perlombongan bijih timah
- landasan kereta api yang pendek dibina menghubungkan kawasan lombong dengan pelabuhan
- tujuan memudahkan bijih timah dieksport
- antara landasan kereta api yang dibina ialah dari
- Taiping ke Port Weld (Kuala Sepetang
- Kuala Lumpur ke Port Swettenham (Pelabuhan Klang)
- Seremban ke Port Dickson
- Ipoh dan batu Gajah ke Teluk Anson (Teluk Intan)
- tahun 1886 landasan kereta api dari Kuala Lumpur ke Klang telah dirasmikan yang dihadiri oleh Sultan Abdul Samad dan Frederick Weld, Gabenor Negeri-Negeri Selat

Fasa Kedua (1897-1909)
- tiga tujuan pembinaan landasan kereta api pada peringkat ini iaitu;
- untuk menghubungkan kawasan utara dengan selatan apabila Negeri-Negeri Melayu Bersekutu ditubuhkan
- untuk memenuhi keperluan ekonomi seperti bijih timah dan getah yang semakin berkembang pesat
- untuk memudahkan pentadbiran British
- tahun 1903 kereta api Negeri-Negeri Melayu Bersekutu ditubuhkan
- ditukar nama kepada Kereta Api Tanah Melayu – KTM tahun 1948
- hari ini dikenali sebagai Kereta Api Tanah Melayu Berhad – KTMB

Fasa Ketiga (1910-1931)
- landasan kereta api dibina selepas British berjaya memperluaskan pengaruhnya di negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu
- tujuannya adalah untuk;
- menghubungkan seluruh Tanah Melayu (hanya Terengganu yang tiada landasan kereta api)
- sebagai pengangkutan awam bagi penduduk Tanah Melayu
- memenuhi keperluan ekonomi dan pentadbiran British

No comments:

Post a Comment